היה לי את הכבוד לאפות עם עוגי בפעם השנייה! עוגי, או בשמה המלא, עוגיו.נט (לפעמים גם נטלי), הזמינה אותי לביתה ואפינו יחד כל מיני קינוחים מיוחדים. גולת הכותרת היתה ללא ספק בסבוסה, או כמו שקוראים לה בביתי, נמורה. עוגת סולת מתוקה ועסיסית שאימי היקרה היתה מכינה בילדותי. הגעתי לנטלי עם מטרה אחת בראש, להשתלט על עצמי הפעם ולא להשתמש במלח במקום סוכר שוב.

האמת, דווקא לא יזיק קצת מלח בעוגה גדושת הסוכר הזו. בכל זאת, עם השנים אמא הפחיתה מהכמות המקורית. בעבר הסירופ היה מכיל קילו סוכר (!) ועכשיו הוא מכיל “רק” חצי. אני יודע, עדיין הרבה, אבל זה חצי פחות. התקדמות. חבר שטעם בסבוסה שהכנתי בביתי אף טען שהיא לא מתוקה מדי כמו שאר הבסבוסות שהוא אכל בחייו.

בכל מקרה, היה שווה ללכת לאפות אצל נטלי, ולא רק בגלל הפלאשבקים הנוסטלגיים מהבסבוסה הזאת. אצל בלוגרית אפייה גדולה כמו נטלי תמיד יהיה משהו מתוק להציע. לא הספקתי להתיישב וכבר היה מולי עוגיות ביסקוטי, מוס שומשום שחור וטעמי תוצרת בית. הגעתי לגן עדן וזכיתי לקחת חלק מהתפוחים האסורים האלה חזרה איתי הביתה. תודה נטלי!

הכנת הבצק לבסבוסה
קיפול ואיחוד החומרים
בצק בסבוסה במגש
בסבוסה לפני אפייה
מזיגת סירופ על הבסבוסה החמה

רכיבים


סירופ
500 גר’ סוכר (½2 כוסות)
750 מ”ל מים
(3 כוסות)
1 כף מיץ לימון
1 כף מי זאהר

בסבוסה
200 גר’ חמאה
720 גר’ סולת
(4 כוסות)
50 גר’ קמח
(1/3 כוס)
13 גר’ אבקת אפייה
(½1 כפות)
10 גר’ קוקוס טחון
(2 כפות)
160 גר’ סוכר
(2/3 כוסות)
260 גר’ גביע יוגורט
(1+1/3 גביעים)
1 ביצה גדולה
1 חלמון
20 גר’ דבש
(1 כף)
מעט טחינה גולמית

עיטור
פיסטוקים/שקדים/פקאנים קלופים

ציוד
מגש תנור סטנדרטי (30×40 ס”מ)


 המתכון מספיק לכ-48 בסבוסות


סירופ

שמים מים, סוכר ומיץ לימון בתוך סיר. מביאים לרתיחה על אש גבוהה ומערבבים עם מרית להמסת הסוכר. ברגע שהסירופ מתחיל לרתוח, מפסיקים לערבב וממשיכים לחמם על אש גבוהה ל-7 דקות נוספות. מסירים מהאש, מוסיפים מי זאהר ומערבבים. מצננים בטמפרטורת החדר.

בסבוסה

ממיסים חמאה על אש נמוכה-בינונית ושומרים בצד. מורחים שכבה דקה של טחינה גולמית על פני המגש ובצדדים. מחממים תנור ל-190°.

שמים סולת, קמח, אבקת אפייה, קוקוס טחון וסוכר בתוך קערה גדולה ומערבבים. שמים יוגורט, ביצה, חלמון ודבש בקערה נפרדת ומערבבים לתערובת אחידה.

מוודאים שהחמאה המומסת פושרת ולא חמה. מוזגים את החמאה לתערובת הסולת. מערבבים קצת עם מרית ואז “מבסבסים” את התערובת. כלומר, מערבבים ומאווררים את התערובת בעדינות עם ידיים נקיות עד שמקבלים תערובת לחה ולא דחוסה.

מוסיפים את תערובת הביצים לתערובת הסולת ומאחדים בעזרת מרית בתנועות קיפוליות עד לקבלת תערובת אחידה ולא דחוסה.

מעבירים את התערובת אל המגש. מכינים קערת מים קטנה ליד. מרטיבים את הידיים ומפזרים את התערובת על פני כל שטח המגש. משטחים את התערובת. עובי התערובת אמור להיות בערך 1 ס”מ.

בעזרת סכין, מסמנים קווים אופקיים ורוחביים על פני התערובת לקבלת ריבועים בגודל 5×5 ס”מ בערך. מעטרים כל ריבוע עם פיסטוק אחד, או אפילו שלושה, ודוחפים אותם מעט פנימה אל תוך התערובת. מניחים 10 דקות בטמפרטורת החדר.

מכניסים את המגש אל תוך התנור. אופים כ-20 דקות עד להזהבה יפה. מוציאים מהתנור ומיד מוזגים את כל הסירופ הפושר על הבסבוסה. מניחים 20-30 דקות בטמפרטורת החדר עד שהבסבוסה שותה את כל הסירופ.

חותכים את הבסבוסה לפי הקווים המסומנים ומגישים מיד (הכי טעים!). אחרת, שומרים את הבסבוסה בכלי אטום מאוויר ליומיים-שלושה בטמפרטורת החדר.

בסבוסה
Print Friendly, PDF & Email
Advertisements