עוגת שוקולד של אמא גוגל!

כשהתחלתי להתעסק עם עוגות מעוצבות ובצק סוכר, חיפשתי מתכון לעוגת שוקולד טעימה. הדבר הראשון שעשיתי זה לרוץ לאמא ולבקש ממנה שתלמד אותי את הסוד למתכון עוגת השוקולד שלה, שתמיד יוצאת כה טעימה, שוקולדית ופשוט, עוגה של אמא.

אבל לאמא אין מתכונים. היא מבשלת ואופה מהלב, לפי מצב הרוח ומה שיש בארון המטבח באותו רגע. כשניסיתי לעקוב אחרי הצעדים כדי ליצור מתכון, הבנתי שזה לא יעבוד. כל פעם הרכיבים והכמויות השתנו בהתאם להרגשותיה באותו יום. ואיכשהו, כל פעם, זה יוצא לה עוד יותר טעים מהפעם הקודמת.

בשונה מאמא שלי, אני בן אדם של מידות ודיוק, אז הייתי צריך לחפש מתכון טוב במקום אחר. ניסיתי מספר לא מבוטל של מתכונים אך לא הייתי מרוצה. בסוף ניגשתי לגוגל וחיפשתי “chocolate cake”. התוצאה הראשונה הובילה לבלוג שנקרא “Add a pinch” ולעוגת שוקולד שתוארה כבר בכותרת כ”הכי טובה אי פעם” (טוב, כאן קנו אותי). והעוגה אכן כל כך פשוטה, עשירה וטעימה שהשאירה אותי מופתע שחיפוש כה בנאלי בגוגל יכול למצוא בדיוק את מה שאהבה נפשי.

המתכון המקורי מאוד פשוט. זה כמעט לערבב את הכל יחד ולהכניס לתנור. אבל גיליתי שבדרך הזו נשארים גושים לא מעורבבים בבלילה. אז סידרתי לעצמי את השלבים כך שהבלילה תהיה אחידה, ללא גושים, וכך גם העוגה יוצאת תפוחה יותר עם מרקם אוורירי יותר.

העוגה מצופה בשכבות קרם שניטילי מסקרפונה וקפה שיש לי הרגשה שילך מצוין בתוך מקרונים (ינוסה בקרוב! כבר נוסה!). בכלל, כיף פשוט לזלול את הקרם הזה עם כפית, ללא תוספת עוגה.

כמויות המתכון מספיקות לעוגה בקוטר 20 ס”מ ובגובה כ-15 ס”מ שמומלץ לאפות ב-2 תבניות בקוטר 20 ס”מ ובגובה 10 ס”מ כל אחת. (אם אופים בתבנית אחת כזו בלבד, מחלקים את המתכון ל-2)

עירבוב אבקות

מזיגת תערובת לתבנית

עוגת שוקולד אחרי אפייה

עוגת שוקולד אחרי חיתוך

מריחת קרם מסקרפונה מסביב לעוגה

יישור קרם מסקרפונה

יישור קרם מסקרפונה

עוגת שוקולד עם קרם מסקרפונה וקפה

עוגת שוקולד
4 כוסות (560 גר’) קמח
1.5 כוסות (160 גר’) אבקת קקאו
4 כפיות (12 גר’) אבקת אפייה
3 כפיות (12 גר’) סודה לשתיה
4 כוסות (880 גר’) סוכר
2 כפיות (10 גר’) מלח
2 כפיות (2 גר’) אבקת קפה נמס
4 ביצים (200 גר’)
1 כוס (200 גר’) שמן קנולה
3 כפיות תמצית וניל
2 כוסות (450 גר’) חלב
2 כוסות (400 גר’) מים רותחים

קרם מסקרפונה וקפה
250 גר’ שמנת מתוקה
2 גר’ (1.5 כפיות) קפה נמס בגרגרים
250 גר’ גבינת מסקרפונה
60 גר’ אבקת סוכר

קישוטי שוקולד
200 גר’ שוקולד מריר

ציוד
2 תבניות בקוטר 20 ס”מ ובגובה 10 ס”מ


עוגת שוקולד

משמנים היטב את התבניות. מסמנים שני עיגולים בקוטר 20 ס”מ ומלבנים בגודל דפנות התבנית על נייר אפייה, חותכים ומרפדים בעזרתם את התבניות.

מנפים לתוך קערה קמח, אבקת קקאו, אבקת אפייה וסודה לשתייה. מוסיפים סוכר, מלח, אבקת קפה נמס ומערבבים לתערובת אחידה. מניחים בצד.

מקציפים את הביצים במהירות בינונית עד לקצף רך. בזמן שהמיקסר ממשיך לערבב מוסיפים שמן ותמצית וניל. מתחילים להרתיח מים.

מוסיפים שליש מתערובת האבקות ומערבבים עד שאחיד (מהרגע שהקמח נכנס לבלילה חשוב לא לערבב יותר מדי, אלא רק עד שהתערובת אחידה). מוסיפים חצי מהחלב ומערבבים שוב. מוסיפים את השליש השני של האבקות, מערבבים, מוסיפים את החצי השני של החלב, מערבבים ולבסוף מוסיפים את השליש האחרון של האבקות ומערבבים עד שהבלילה אחידה.

מוסיפים את המים הרותחים בזהירות ומערבבים שוב עד שאחיד. מוזגים את הבלילה לתוך התבניות באופן שווה.

לא חייבים, אבל בשלב הזה אני בד”כ מוסיף יריעת מגבת ספוגה במים מסביב לדפנות התבנית לאפייה אחידה יותר.

מכניסים את שתי התבניות לתנור שחומם מראש ל-175º ואופים למשך 50-60 דקות עד שקיסם (או שיפוד) שנועצים בעוגה יוצא עם פירורים לחים.

מוציאים מהתנור ונותנים לעוגה להתייצב בטמפרטורת החדר כ-10-15 דקות לפני שמשחררים מהתבנית.

איך משחררים? מניחים נייר אפייה על פתח התבנית ואז קרש חיתוך. הופכים ומרימים את התבנית, העוגה תשתחרר מעצמה. מניחים קרש נוסף על העוגה והופכים חזרה. מסירים את הקרש העליון. מצננים את העוגה בטמפרטורת החדר כשעה-שעתיים ואז מכניסים לקירור עד לחיתוך. (ניתן לשמור במקרר כשבוע ובמקפיא כחודש)

חיתוך: גובה כל עוגה אמור לצאת כ-7 ס”מ. מודדים 6 ס”מ מהתחתית, מסמנים וחותכים את הראש של כל עוגה עם סכין משוננת גדולה או מסור. לחיתוך ישר ולא משופע, מסובבים את העוגה, חותכים מהדפנות קודם ולאט לאט מתקדמים למרכז העוגה.

חותכים כל עוגה באמצע כך שנותרים עם 4 עוגות ישרות בגובה 3 ס”מ כל אחת. הופכים את שתי העוגות התחתונות ומקלפים את נייר האפייה.

קרם מסקרפונה וקפה

רוצים להעביר לשמנת המתוקה את הטעם של הקפה לפני ההקצפה. ניתן לעשות זאת בשתי שיטות:

אינפוזיה קרה: שמים שמנת מתוקה בקערה. מוסיפים קפה ומערבבים קצת. מכסים בניילון נצמד ושומרים במקרר ללילה (כ-12 שעות). לפני השימוש מערבבים עד שכל הקפה נמס.

אינפוזיה חמה: שמים רבע מהשמנת בקומקום יחד עם הקפה. מחממים על אש בינונית תוך כדי ערבוב רק עד שהקפה נמס. מעבירים לקערה ומוסיפים את שאר השמנת. מערבבים ומכניסים לקירור של שעתיים לפחות על מנת שנוכל להקציף את השמנת כשהיא קרה.

שמים מסקרפונה בקערה ומקציפים עד שהגבינה מתרככת מעט. מוציאים את השמנת מהמקרר ומוסיפים לקערת המסקרפונה בהדרגה תוך כדי הקצפה (מוודאים כל פעם שהתערובת אחידה לפני ההוספה הבאה). מוסיפים את אבקת הסוכר בהדרגה תוך כדי הקצפה על מהירות נמוכה. ברגע שכל הסוכר הוכנס, מגבירים את מהירות המיקסר לבינונית ומקציפים עד שיציב (להיזהר מהקצפת יתר, אחרת הקרם יישבר). משתמשים מיד או שומרים בקירור.

הרכבה

מורחים קצת קרם מסקרפונה במרכז של צלחת הגשה להדבקת העוגה. מניחים שכבה ראשונה של עוגה. שמים קרם מעל העוגה ומיישרים עם פלטה לקבלת שכבת קרם ישרה בעובי של כ-1 ס”מ. מניחים שכבה שניה של עוגה. מורחים שכבה נוספת של קרם, שכבה שלישית של עוגה, שכבה נוספת של קרם, שכבה רביעית של עוגה ומסיימים עם שכבה דקה וישרה של קרם.

אפקט עוגה עירומה: כשמסתכלים על הצדדים של העוגה, רואים שהיא לא ישרה ושיש שקעים לאורכה. ממלאים בנדיבות קרם בכל השקעים בצדדים. בעזרת שפכטל רחב (או פלטה גדולה) מנקים את עודפי הקרם, תוך כדי סיבוב העוגה והצמדת השפכטל לעוגה, כך שנותרים עם שכבת קרם חלקה בשקעים. אם עדיין יש שקעים, ממלאים אותם בעוד קרם ועוברים על צידי העוגה עם השפכטל שוב עד שצידי העוגה נראים כמעט ישרים.

שומרים במקרר עד לשבוע.

קישוטי שוקולד

הכנת קישוטי שוקולד

הכנת קישוטי שוקולד

קישוטי שוקולד

הרכבת קישוטי שוקולד

מטמפררים שוקולד. ברגע שהשוקולד מוכן לעבודה, מוזגים אותו למרכז דף גיטרה. מניחים עליו נייר אפייה (או דף גיטרה נוסף אם רוצים ששני צידי השוקולד יהיו מבריקים) ו”מרדדים” עם מערוך לעובי דק כך שהשוקולד נמרח בכל שטח הדף.

מרימים את דפי הגיטרה עם השוקולד ומניחים על מערוך או שניים כדי שהשוקולד יקבל צורה מכופפת לאחר שיתייצב.

לאחר שהשוקולד מתקשה, מקלפים את דפי הגיטרה משני הצדדים ושוברים או חותכים את השוקולד עם סכין לגדלים שונים.

מקשטים את העוגה עם קישוטי השוקולד.

עוגת שוקולד עם קרם מסקרפונה וקפה

Print Friendly, PDF & Email
Advertisements