מה שאני אוהב בשבועיים האחרונים של אוגוסט, חוץ מהעובדה שהקיץ מתקרב לקיצו, זה הליים שפתאום צץ בכל עבר. בואו נודה בזה, הוא כל כך יותר שווה מהאח הגדול שלו, הלימון. הוא אינו חמצמץ מדי כמו הלימון ויש לו טעם בוגר של מרירות עדינה. הודות לכך משתמשים בו לרוב במשקאות אלכוהוליים.

אבל לא באתי לפרק משפחות, ואכן טובים השניים מן האחד, אז החלטתי לשלב את שניהם בעוגה הבאה. נראה לי שזה שילוב נפוץ, כנראה כדי שהחמצמצות של הלימון והמרירות של הליים יעדנו אחד את השני.

לקראת סוף האפייה, ייתכן והעוגה תיראה שרופה בצדדים ואולי אפילו יהיה ריח של משהו שרוף באוויר. זה בסדר, העוגה לא נשרפת בקלות ויש מצב שהיא עדיין לא מוכנה (לכן בודקים עם קיסם). כפי שלימדו אותי בבי”ס “בישולים”, עדיף אפייה צרפתית (תוצר כמעט חרוך לגמרי) מאשר תוצר סופי לא מוכן.

את הלימונים המסוכרים הכנתי בעבר בדרך אחרת כדי לקשט אקליירים. הפעם מצאתי דרך פשוטה וזריזה יותר, כאן בבלוג הזה, וזה היה מספיק טוב לקישוט העוגה.

המתכון מספיק לעוגה בקוטר 20 ס”מ ולעוגה בקוטר 15 ס”מ (בגובה 4-5 ס”מ כל אחת).

רכיסים לעוגת לימון-ליים

בלילת עוגת לימון-ליים

עוגת לימון-ליים לאחר אפייה

לימון מסוכר

חיתוך עוגת לימון-ליים

הרכבת עוגת לימון-ליים

זילוף זיגוג לימון-ליים


עוגת לימון-ליים
220 גר’ חמאה
4 ביצים
420 גר’ סוכר
420 גר’ קמח
½1 כפיות אבקת אפייה
¼1 כוסות חלב
מיץ וגרידה מ-1 לימון
מיץ וגרידה מ-2 ליים

לימון/ליים מסוכר
1 לימון
1 ליים
¼ כוס סוכר

זיגוג לימון-ליים
200 גר’ אבקת סוכר
20 גר’ מיץ ליים
20 גר’ מיץ לימון


עוגת לימון-ליים

משמנים היטב את התבניות. על נייר אפייה, מסמנים עיגול בקוטר 20 ס”מ, עיגול בקוטר 15 ס”מ ומלבנים בגודל דפנות התבנית. חותכים ומרפדים בעזרתם את התבניות.

מחממים תנור ל-175º.

חותכים את החמאה לקוביות וממיסים במיקרו בפולסים של 5 שניות עד למרקם של מיונז, כמעט ללא גושים. מערבבים אחרי כל פולס ונזהרים לא להמיס את החמאה.

שמים ביצים וסוכר בתוך קערת המיקסר ומקציפים במהירות גבוהה עד שמתקבלת מסה לבנה ותפוחה (כ-5 דקות). בינתיים מנפים את הקמח ואבקת האפייה לקערה נפרדת. ברגע שתערובת הביצים תפוחה, מוסיפים את החמאה בבת אחת ומקציפים לכמה שניות עד להטמעה.

מוסיפים שליש מהקמח ומערבבים עד שאחיד (מהרגע שהקמח נכנס לבלילה חשוב לא לערבב יותר מדי, אלא רק עד שהתערובת אחידה). מוסיפים חצי מהחלב ומערבבים. מוסיפים את השליש השני של הקמח, מערבבים, מוסיפים את החצי השני של החלב, מערבבים ולבסוף מוסיפים את השליש האחרון של הקמח ומערבבים עד שהבלילה אחידה. מוסיפים את המיץ והגרידה של הלימון והליים ומערבבים שוב עד שאחיד.

מוזגים את הבלילה לתוך התבניות באופן שווה עד לאותו גובה ומכניסים לתנור. אופים למשך 40-45 דקות עד שקיסם (או שיפוד) שנועצים בעוגה יוצא עם פירורים לחים. מוציאים מהתנור ונותנים לעוגות להתייצב בטמפרטורת החדר כ-10-15 דקות לפני שמשחררים מהתבנית.

איך משחררים? מניחים נייר אפייה על פתח התבנית ואז קרש חיתוך. הופכים, נותנים טפיחה מלמעלה ומרימים את התבנית, העוגה תשתחרר מעצמה. מניחים קרש נוסף על העוגה והופכים חזרה. מסירים את הקרש העליון. מצננים את העוגה בטמפרטורת החדר כשעה-שעתיים לפני הוספת הזיגוג.

לימון/ליים מסוכר

מחממים תנור ל-135º.

בעזרת סכין חדה, חותכים פרוסות דקות מהלימון והליים. נפטרים מהגרעינים. מסדרים את הפרוסות בשכבה אחת על גבי תבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה. מפזרים סוכר מעליהם.

מכניסים לתנור ואופים כ-45-50 דקות עד שהפרוסות כמעט יבשות. מוציאים מהתנור ומשחררים את הפרוסות מהנייר שלא יידבקו אליו.

זיגוג לימון-ליים

מכינים רק כאשר העוגות הצטננו ומוכנות לציפוי, אחרת הזיגוג יתקשה.

שמים אבקת סוכר, מיץ ליים ומיץ לימון בתוך קערה ומערבבים. ניתן להוסיף אבקת סוכר אם הזיגוג לא נראה סמיך מספיק. מעבירים לשק זילוף.

הרכבה

ליישור העוגות, חותכים את הראש של כל עוגה עם סכין משוננת גדולה או מסור. לחיתוך ישר ולא משופע, מסובבים את העוגה, חותכים מהדפנות קודם ולאט לאט מתקדמים למרכז העוגה. הופכים את העוגות ומקלפים את נייר האפייה. מניחים את העוגה הגדולה על צלחת הגשה.

חותכים חור קטן (כ-0.5 ס”מ) בקצה שק הזילוף שמכיל את הזיגוג. מזלפים מעט מהזיגוג על פני העוגה הגדולה ומניחים עליה את העוגה הקטנה במרכז. מזלפים על פני העוגה הגדולה מסביב לקטנה ומשטחים עם פלטה לשכבה דקה. לקבלת אפקט הטפטוף, מזלפים בעדינות נקודתית על הקצה מסביב לעוגה. עושים את אותו הדבר עבור העוגה הקטנה.

מעטרים עם פרוסות הליים והלימון. להעמדת הפרוסות בראש העוגה (כפי שניתן לראות בתמונה), תוקעים קיסם בעוגה ואז משעינים את פרוסות הלימון/ליים עליו.

העוגה נשמרת כיומיים-שלוש בטמפרטורת החדר או עד לשבוע במקרר.

עוגת לימון-ליים

Print Friendly, PDF & Email
Advertisements