לא מזמן נסעתי לארה”ב וחזרתי משם עם מלא ספרי אפייה, כהרגלי לאחר כל טיול בחו”ל. שלושה מהספרים שקניתי מלאים במתכונים ללא גלוטן ואף טבעוניים. חיפשתי מתכון מעניין לנסות מהם, אבל רשימת הרכיבים של כל מתכון שאהבתי היתה מסובכת להחריד. בסוף פזלתי לספרם המתוק של יותם אוטולנגי והלן גו “Sweet” וגיליתי שיש להם מספר מתכונים מסומנים ללא גלוטן לקהל המתנסה (אני!). אחד מהם נראה מזמין במיוחד, מלא אהבה פרסית (מה שזה לא יהיה).

על אוטולנגי אין צורך להרחיב. הוא כבר שם עולמי. ספרי הבישול של השף הישראלי המוערך נמצאים בכל חנות ספרים שאני נכנס אליה בכל טיול בחו”ל. ובצדק, הספרים שלו יפהפיים. כשגיליתי את ספרו המתוק, הייתי חייב להוסיף אותו לקולקציה. ניסיתי את המתכון הנ”ל וקיבלתי עוגה עסיסית ללא גלוטן שיכולה לדגמן בכל ספר אפייה שתרצה, אם רגיל או ללא גלוטן. המתכון די פשוט ורשימת הרכיבים כלל לא מרתיעה.

טוב נו, חוץ מהמָחלְב, שהרתיע את דניאל קצת. “מאיפה תשיג את זה עכשיו?” הוא שאל. פשוט. “אמא!” קראתי. “את יכולה בבקשה לשים לי 2 כפות מָחלְב בשקית לקחת הביתה?”. דקה לאחר מכן, היה לי מחלב בתיק מוכן לדרך. תודה אמא! המחלב הוא תבלין שמוכן מטחינת זרע עץ המחלב, מין של דובדבן. אימי משתמשת בו במיוחד בקאעק איל עיד, אז תמיד יש לה סטוק ממנו בארון התבלינים. בכל אופן, ניתן להחליף בתמצית שקדים אם אין.

אני חייב להודות, הטעימה הראשונה היתה לי קצת מוזרה. בעוגה יש תבלינים די דומיננטיים שלא משאירים ספק, זו עוגה למבוגרים בלבד. אז ניסיתי עוד טעימה, ועוד טעימה, ואולי עוד אחת, עד שכל העוגה נעלמה. למרות שזה שונה מהקינוחים אליהם התרגלתי, זה טעים לחיכי, במיוחד לאחר שילוב עם מסקרפונה, דובדבנים וקצת פיסטוקים.

אה, המתכון דורש סוכר חום בהיר וסוכר דמררה. אצלי בארון המטבח יש סוכר חום בהיר שהוא בעצם גם סוכר דמררה. אולי הכוונה היא לסכור חום כהה או אולי לסוכר חום בהיר פחות גבישי מהדמררה. לא הייתי בטוח למה התכוון המשורר, אז פשוט חיברתי בין שני הסוכרים במתכון והשתמשתי בסוכר דמררה. לא נראה לי שההבדל כה משמעותי. אולי אף אפשר להפחית בכמות הסוכר, אך לא ניסיתי.

בנוסף, השתמשתי ברינגים מלבניים במקום בתבנית פיננסייה מסיליקון כמוצע בספר. ממתכון בו ניתן לקבל 12 עוגות קטנות מקבלים 6 עוגות גדולות יותר שניתן להתחלק בכיף עם האהובים הפרסיים שלכם, במקרה ויש כאלה.

הכנת התערובת הפירורית
העוגות לפני האפייה
עוגת אהבה פרסית אחרי אפייה
חילוץ העוגות
ניפוי אבקת סוכר
עוגת אהבה פרסית ללא גלוטן

רכיבים


עוגות
240 גר’ אבקת שקדים
270 גר’ סוכר חום דמררה
50 גר’ קמח כוסמת
80 גר’ חמאה קרה
(חתוכה לקוביות)
¾ כפית מלח
160 גר’ יוגורט יווני
90 גר’ ביצים
1 כף מָחלְב
(או ¼ כפית תמצית שקדים)
¾ כפית אגוז מוסקט

הגשה
60 גר’ מסקרפונה
מעט פיסטוקים קצוצים
דובדבנים/רימונים
(אופציונלי)
מעט אבקת סוכר

ציוד
6 רינגים בגודל 4×12 ס”מ ובגובה 2.5 ס”מ (או תבנית פיננסייה מסיליקון)


המתכון מספיק ל-6 עוגות מלאות אהבה פרסית


עוגות

מורחים שכבה דקה של חמאה על הדופן הפנימית של הרינג לחילוץ קל יותר של העוגות לאחר האפייה. מניחים כל רינג על חתיכת נייר כסף. מקפלים ומהדקים את קצוות נייר הכסף לדפנות הרינג. מניחים את הרינגים המרופדים על מגש אפייה ושומרים בצד. מחממים תנור ל-180°.

שמים אבקת שקדים, סוכר חום, קמח כוסמת, מלח וקוביות חמאה במעבד מזון. מעבדים בפולסים רק עד שהתערובת מקבלת מרקם של פירורי לחם. מעבירים 2/3 מהתערובת לקערה גדולה ומוסיפים יוגורט, מחלב, אגוז מוסקט וביצים. מערבבים עד שאחיד ושומרים בצד.

מרפדים את הבסיס של כל רינג בשליש הנותר של תערובת הפירורים ומהדקים היטב עם כפית או אצבעות נקיות. שכבת הבסיס אמורה למלא כ-1/4 מגובה דפנות הרינג.

ממלאים כל רינג עם תערובת היוגורט עד הסוף. משטחים את פני השטח עם פלטה מדורגת. מכניסים את המגש לתנור ואופים כ-35 דקות, עד שהעוגות משחימות וקיסם שנועצים במרכז יוצא כמעט נקי. (מסובבים את המגש באמצע האפייה לאפייה אחידה יותר.)

מצננים את העוגות כחצי שעה בטמפרטורת החדר לפני החילוץ מהרינג. החילוץ יכול להיות קצת טריקי. לחילוץ מוצלח, הופכים את העוגה ודוחפים אותה מהתחתית החוצה, בעדינות רבה, על ידי הפעלת לחץ שווה על פני כל שטח הבסיס. העוגות יראו כלא אפויות מבפנים, זה בסדר. זה חלק מהעניין.

הגשה

מניחים קלף או נייר אלכסונית על כל עוגה ומנפים אבקת סוכר מעל. מגישים עם כפית מסקרפונה מעל או ליד העוגה, עם מעט פיסטוקים קצוצים ודובדבנים (או רימונים).

עוגת אהבה פרסית הינה במיטבה יום לאחר האפייה. ניתן לאכול אותה חמה היישר מהתנור או לשמור בכלי אטום מאוויר ולאכול למחרת. העוגה לא נשמרת יותר מזה כי המרקם הופך להיות לעיס מדי .

עוגת אהבה פרסית ללא גלוטן
Print Friendly, PDF & Email
Advertisements